2011. május 15., vasárnap

Skót klánok

Hamarosan írni fogok Diana Gabaldon Outlander c. könyvéről és mivel az események többségében 1743-ban játszódnak Skóciában, a klánok idejében, gondoltam egy kicsit felvezetem történelmileg a történetet.
Skócia nem nagyon szerepel a középiskolás történelmi tankönyvekben, max. Stuart Máriánál említik meg egy picikét, így nekem ez a klános időszak teljesen kimaradt. Az egyetlen emlékem ezzel a területtel kapcsolatosan a Hegylakó sorozat, amit ráadásul nagyon nem szerettem.

Ha meghalljátok Skócia nevét, mi jut eszetekbe?
Nekem elsőként a skót viccek, majd utána a kockás szoknyák a férfiakon (amiket amúgy kilt-nek hívnak) és persze a duda. Majd utána a Loch Ness-i szörny, nehogy kimaradjon a felsorolásból. ;o) De ugyanakkor látok magam előtt végtelen zöld földeket, hegyeket is.

Ami pedig Skócia történelmét illeti.
Nagy-Britannia 2. legnagyobb országrésze. A skót királyság 1707-ig független állam volt, de aztán politikai unióba vonták az angol királysággal és így jött létre Nagy-Britannia, de továbbra is külön állam maradt.
A klánok olyanok voltak, mint egy nagy család. Vigyáztak egymásra, ugyanakkor törvénykeztek is egymás között. Minden klánnak más-más mintázatú kiltje volt, ezzel különböztették meg egymást. Szinte folyamatosan háborúban álltak az angolokkal és egymással is.
Lényegében 2 nagy csoportot különböztetünk meg. A felföldieket (a Highlanders) és az alföldieket (a Lowlanders). A felföldiek voltak mindig a magasabb rangúak, az igazi uralkodó klánok.
Nagyon sok klán létezett, sokak nevét Gabaldon felhasználta a könyvében is. Így pl. ismerős lehet Fraser of Lovat, Kennedy, McDonald, MacKenzie, Murray neve többek között.
A XVIII. sz.-ban feloszlatják őket az angolok, Gabaldon könyve szerint véresen eltörlik őket a "föld színéről". Erről magyar információt nagyon nem találtam, majd eltévedtem erre az oldalra, ahol megrázón olvashattam a klánok kiirtásáról.
Röviden összefoglalva, a skótok skót uralkodót szerettek volna Nagy-Britannia trónjára, méghozzá Károly Edward herceg személyében. A klánok felsorakoztak az angolokkal szemben, véres csata vette kezdetét. Az idő telt, a francia és az angol jakobita segítség nem érkezett meg, a klánok tagjai fogyatkoztak, végül az angolok elsöpörték őket. Akik nem haltak meg a csatában, azokat megkeresték, üldözőbe vették és akkor végeztek velük. Több ezer skót vesztette életét, a klánokat eltörölték a föld felszínéről és ezzel egy korszak lezárult. Ez 1746. áprilisában volt, 3 évvel később, mint ahogy Gabaldon története játszódik. Igazán döbbenetes volt ezt olvasni, miután befejeztem a regényt, mert magába szippantott, szinte láttam magamat a skót vidéken a klánok idejében. ...



forrás: wikipédia
http://home.mit.bme.hu/~meszaros/fun/SA/sa1_6.htm
http://www.skocia.hu/?module=wholearticle&art_id=1314

2 megjegyzés:

  1. Ha Skóciáról hallok, nekem automatikusan az ex-melóhelyem jut eszembe... :D
    Régen néztem már be Hozzád... Hiányoztok!! <3

    VálaszTörlés
  2. @Katako: Te tűntél el Kata, amikor visszamentél tavaly szeptemberben. :o(

    VálaszTörlés